Också en trettondag…………………………..
Idag händer inte mycket för oss på nöjesfronten – AnnaMia är uppe i Sundsvall och gör en programledarinsats med för mig lite oklart innehåll men det rapporteras säkert på annat sätt.
Istället tänkte jag berätta lite om hur vår dag blev i all korthet och enkelhet;
Planen gick ut på att vi skulle åka till Sundbyholms travbana strax utanför Eskilstuna, äta en god lunch i deras VIP-tält för ägarna till alla finalhästar i Breeders Crown, men så kom den mindre chocken igår att Electra fått en hovböld och chansen till start var minimal, men beslutet skulle tas först idag på förmiddagen och det är klart att ett hopp fanns om ett mirakel inatt, men jag var nog ganska säker på en strykning och så blev också fallet. Alltså ingen bilresa till Eskilstuna den här dsgen.
Istället blev det en brunch hemmavid, och på det en höstpromenad i omgivningarna , V75 system skulle lämnas in och från kl.14 var det Sjuan på TV som gällde och det här var dessutom den sista direktsända sändningen för säsongen och de är åter i mars någon gång så istället får vi nöja oss med Vinnare V75 kl.18.00 i TV4 på lördagskvällarna.
Tycker faktiskt att det här skulle passa bättre på vintern när det finns mera tid, sommaren är så hårt bokad iallafall.
Så till TV-soffan med en varsin kupong, IngaBritt med ett andelsspel och jag med ett litet system för 96:- som är det mesta man får spela i VM i V 75 ett nytt jippo från ATG där det gäller att samla ihop så många rätt som möjligt under 5 veckor. Premiären förra helgen blev inte så lyckad men 5 rätt samlade jag ihop och nu återstår att se hur den här dagen utvecklar sig- det vanliga teamet bakom mikrofonerna och med Stig H som expertkommentator – bara att höra hans kunskap är en höjdare och nu gällde det att kolla in loppen och granska våra respektive kuponger;
V 75 1 vanns enkelt av favoriten Kadett C.D från Sundsvall med Robert Bergh kammade hem dagens första miljon.
och vi var bägge med i matchen
V 75 2 hade en stor favorit i Svanstedts Nettan Palema och vi hade bägge s.k spikar – alltså bara en häst på kupongen men det gick bra dock ingen TV-intervju med vinnarens kusk – han är långsint den här mannen efter att ha ansett sig blivit illa behandlad av TV 4, men herregud det är ju flera år sedan.
V 75 3 Återigen en varsin spik i Timetosaygoodbye (snyggt namn) och tyvärr blev det också Goodbye för oss för hästen var inte så bra som vi trodde -segern till en Rommehäst G.H Nemo och vi hade nu att hoppas på sex rätt.
V 74 4 Loppet som vi egentligen inte ville se för på alla skyltar i rutan – struken nummer sju Electra Sund – men loppet hade en stor favorit i Umeåhästen Vincennes (som också vann miljonen) men det blev ett rörigt lopp med omstart, många galopper och eftersom Electra aldrig har galopperat och är stencool så hade det säkert blivit en bra placering och om hon slagit vinnaren kommer ingen att kunna svara på för hon fick aldrig chansen den här dagen.
Men nu ser vi fram emot 2012 . En tröst, vi hade bägge vinnaren på våra system.
V 75 5 Ett lärlingslopp och det händer alltid saker och så även denn gång och loppet kom iväg först i sjätte försöket, inte så kul men bra att de här unga kuskarna får vara med i sådana här stora sammanhang.
Vinnare blev återigen en Sundsvallhäst Hot Pot tränad av Bergh och körd av Jörgen S Eriksson
och vi var med……..
V 75 6 en ny spelform som heter Dagens Dubbel, men som jag sällan spelar men med fyra hästar så hoppades jag på att hänga med till sista loppet och IngaBritt hade hela sex stycken så vi var ganska säkra och det gick bra med en lätt vinst för måsterkusken Kihlström bakom Perfectly Enough som därmed tog hem hingstarnas Breeders Crown för treåringarna………….och visst var vi med och chansen fanns till 6 rätt iallafall inför dagens sista lopp.
V 75 7 Även här fyra hästar var men det skiljde sig lite på hästarna och det här var ett ganska öppet lopp och jag hade letat fram en tioåring Jasper Lane som jag följt en tid och efter en perfekt start med Kihlström vid tömmarna blev det en ganska enkel seger till ett hyfsat odds , IngaBritt föll bort medan jag till slut vann lite grand och får betraktas som en tröstpeng.
Ja, så här tillbringade IngaBritt och Lasse Lingman en eftermiddag i TV-soffan, lite spänning, bra underhållning men definitivt ingen bitterhet för med tillräckligt mycket rutin i det här gamet så vet vi att allt kan hända och tyvärr är olika skador en ganska stor del av sporten.
Nu blir det en trevlig supé och sedan misstänker jag att det blir att kolla på Så mycket bättre med Eva Dahlgren – kan bli rätt kul för Eva är en mycket rolig person och det skall bli intressant att se hur de andra tolkar hennes låtar.
Till sist får jag önska alla en trevlig kväll denna trettondag och visst ett dagens ord också;
En dröm är bara en dröm
Ett mål är att en dröm med en plan och en deadline
Go´kväll
Lasse